Belg kijkt steeds meer naar prijs bij consumptiekeuze, fair trade houdt goed stand

woman smiling at a fair fashion in Gent

De Belg ligt het meest wakker van de stijgende prijzen en de koopkracht. Meer dan 8 op 10 past zijn consumptiegedrag aan ten gevolge van de opeenvolgende crisissen. De prijs van een product is de grootste rem om meer verantwoord te consumeren.

 
Desondanks houdt fair trade goed stand. De Belg vindt het belangrijk om fairtradeproducten te kunnen kopen en de gemiddelde fairtradeconsumptie per Belg nam in 2022 opnieuw toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse enquête die het Belgisch ontwikkelingsagentschap Enabel naar aanleiding van de Week van de Fair Trade laat uitvoeren [1]. De Week van de Fair Trade gaat van start op 4 oktober en richt zich dit jaar helemaal op jongeren.
 

Belg ligt wakker van stijgende prijzen en past consumptiegedrag aan

De stijgende energie- en grondstofprijzen (85%) en de koopkracht (83%) houden Belgen het meest bezig. Gezondheid vervolledigt de top 3. De klimaatverandering is voor 73% van de Belgen een bezorgdheid.

De opeenvolgende crisissen hebben bij 8 op de 10 Belgen een invloed op hun aankoopgedrag. Bij meer dan de helft van alle Belgen zijn die aanpassingen van economische aard. Zo speelt de prijs bij 60% van de Belgen een rol als ze voeding kopen, terwijl dit het jaar ervoor nog maar bij 37% was. Mensen kiezen vooral voor producten die minder duur zijn of die langer meegaan, of ze consumeren minder.

 

Verantwoorde consumptie

Verantwoorde consumptie associëren de Belgen het meest met recycleren, seizoens- en lokale producten kopen, minder verpakking of afval produceren of gewoon minder consumeren.
‘Eerlijke producten kopen’ scoort met een achtste plaats in een lijst met 20 voorstellen goed en staat voor andere (ecologische) initiatieven als een elektrische of hybride wagen kopen of minder vliegen.

Voor de meerderheid van de Belgen – vooral de ouderen – zijn de consumenten zelf het meest verantwoordelijk om te komen tot een meer verantwoorde consumptie. Verder kijken ze naar de overheid en de bedrijven. De Belg is voorstander van wetgeving die bedrijven verplicht om rekening te houden met mens en milieu. Minder dan de helft vindt dat ondernemingen momenteel voldoende hun verantwoordelijkheid opnemen.

Fairtradeproducten belangrijk en meer geconsumeerd

Lokale en bioproducten zijn het best bekend bij de Belgen, maar met 90% scoren fairtradeproducten ook heel goed. Een fairtradeproduct wordt het meest geassocieerd met sociale aspecten: een correcte vergoeding, respect voor de mensenrechten en het creëren van betere levensomstandigheden voor kleine producenten. Eerlijke producten dragen wel de perceptie mee duur te zijn.

Toch vinden Belgen het belangrijk om fairtradeproducten te kunnen kopen: met 62%, komen eerlijke producten op een tweede plaats, vlak na lokale producten. En dit uit zich ook in het consumptiecijfer: in 2022 gaf de Belg gemiddeld 34 euro uit aan fairtradeproducten tegenover 29 euro het jaar ervoor [2].

Minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez juicht dit toe. “Een fairtradeproduct staat voor een product dat mens en milieu respecteert. Het is bemoedigend te horen dat de meerderheid van de Belgen het belangrijk vindt om dit type producten te kunnen kopen, en dat we beseffen dat we zelf een rol te spelen hebben in de switch naar meer verantwoorde consumptie.”

“Als consument hebben we de macht in handen om dingen in beweging te zetten. Door elk jaar voor meer fair trade te kiezen, maken we mee het verschil.” Caroline Gennez, Minister van Ontwikkelingssamenwerking

 

Week van de Fair Trade richt zich op jongeren

Op 4 oktober gaat de jaarlijkse Week van de Fair Trade van start. Tien dagen lang staat de eerlijke handel in de schijnwerpers. De campagne richt zich dit jaar helemaal op jongeren. Volgens de enquête hebben zij het meest nood om bij de hand genomen te worden. Het feit dat er geen verplichtingen worden opgelegd, is voor hen een rem om meer verantwoord te consumeren en ze kijken voor een meer verantwoorde consumptie zowel naar de overheid, ondernemingen, (sociale) media en scholen als naar de consument zelf.

Met een waaier aan activiteiten op maat kunnen jongeren van 4 tot 14 oktober zelf ontdekken wat fair trade is en waar het voor staat. Workshops, de creatie van een stopmotionfilm… voor elk wat wils. Verschillende activiteiten zetten fair fashion centraal, een thema dat nauw aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Stad Gent brengt jonge mensen samen die een en ander willen veranderen in de textielsector (activisten, designers, ondernemers…). Met hen als voorbeeld roepen ze jongeren op om een fashion statement te maken gericht aan de mode-industrie.

M-Fair op 8 oktober is de jaarlijkse afspraak rond eerlijke en duurzame mode met workshops, een markt, verschillende sprekers en workshops. Dit jaar nodigt M-Fair de tentoonstelling ‘Textiel in verzet’ uit, met felgekleurde lappendekens die door Chileense vrouwen werden gemaakt tijdens de militaire dictatuur om hun trauma’s en het onrecht dat hen werd aangedaan te verwerken.

Disarming Design from Palestine, een organisatie die Palestijns design ontwikkelt, organiseert op 5 en 6 oktober een tentoonstelling en workshops voor Belgische ontwerp-studenten om hen bewust te maken over hoe politiek, taal, educatie, materialisatie met elkaar verbonden zijn en hoe ontwerpers hierin een rol spelen.

Alle activiteiten van de Week van de Fair Trade zijn terug te vinden op www.weekvandefairtrade.be.

 

[1] Alle cijfers in dit persbericht zijn afkomstig uit de enquête Belgen en verantwoorde consumptie 2022, tenzij anders vermeld. De volledige resultaten van deze enquête zijn te raadplegen zijn op www.tdc-enabel.be.

[2] Het gemiddelde consumptiecijfer is een berekening van Enabel’s Trade for Development Centre op basis van de cijfers die door de verschillende Belgische fairtradespelers werden gecommuniceerd.

Meer updates en publicaties

young interns Patrick, Sohaila and Aunalia Nieuws

18 december 2024

Een stageplaats bij Enabel, een opstapje voor je carrièreplannen en leven

Maak kennis met Patrick Rached, Sohaila Osman en Aunalia Magne Foungue, die stage liepen bij de Health Unit. Ze vertellen hoe zij die ervaring beleefden.

Lees meer

flag of the port of antwerp-bruges Nieuws

18 december 2024

Partnerschap tussen Enabel en Port of Antwerp-Bruges International vernieuwd: sterkere positionering in Afrika 

Om hun gezamenlijk engagement in Afrika te versterken, vernieuwen Enabel en Port of Antwerp-Bruges International hun strategisch partnerschap voor een periode van vijf jaar.

Lees meer

3D illustration of a conceptual maze. Nieuws

13 december 2024

Evaluation of Enabel’s 2030 organisational strategy

In 2024, Enabel undertook an evaluation of its 2030 Strategy to assess its relevance and alignment with the evolving geopolitical context, partners' needs, and international guidelines.

Lees meer

visual with text saying "position paper" Nieuws

12 december 2024

Actieve rol voor Enabel in de Comprehensive Approach van de Belgische overheid

Position Paper 2 herinnert eraan dat Enabel een instrument voor buitenlands beleid is en volledig wil bijdragen tot de implementatie van de Comprehensive Approach.

Lees meer

men standing in front of a solar panel Nieuws

12 december 2024

EU zet volop in op beroepscompetenties

Het gebrek aan jongeren met de juiste vaardigheden of skills op de arbeidsmarkt maakt investeringen in sub-Sahara Afrika onaantrekkelijk. Daar wil het Team Europe Initiative on Opportunity-Driven Skills and Vocational Education and Training verandering in brengen.

Lees meer

Nieuws

27 november 2024

Enabel verwelkomt tweede mandaat van zijn CEO Jean Van Wetter

De Raad van Bestuur van Enabel heeft in september jongstleden het mandaat van CEO Jean Van Wetter verlengd voor een periode van zes jaar.

Lees meer

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze activiteiten en internationale ontwikkelingstrends belicht vanuit Belgisch perspectief.

Newsletter NL

"*" geeft vereiste velden aan