Nieuws
27 juni 2022
Seksuele voorlichting met een mobiele applicatie
Conakry, Guinee | Enabel lanceert een mobiele applicatie voor Guinese jongeren, om seksuele en reproductieve gezondheid te promoten, de toegang tot seksuele en reproductieve rechten van vrouwen en jongeren te verbeteren en de strijd tegen gendergerelateerd geweld aan te gaan.
In Guinee staan de taboes, mythen en sociale regels rond seksualiteit seksuele voorlichting en communicatie tussen de generaties in de weg. Hierdoor gaat onjuiste informatie circuleren en is er minder toegang tot diensten voor seksuele en reproductieve gezondheid (SRH). Het werkt bovendien risicovol gedrag in de hand zoals vroege seksuele activiteit, onbeschermde seks, ongewenste zwangerschappen en besmetting met seksueel overdraagbare aandoeningen.
“Het belangrijkste doel van de applicatie en website is jongeren te informeren en bewust te maken van seksualiteit en gendergelijkheid,” legt Junior Expert Digitalisering Hannah Van Den Berghe vanuit Conakry uit. “Net omdat seksualiteit een taboe is in Guinée, vinden jongeren moeilijker informatie. We willen dit met deze eenvoudige en toegankelijke applicatie verbeteren.”
De applicatie en website bieden informatie aan over seksualiteit en gendergelijkheid. De naam Kouyé betekent ‘kiekeboe’ en wordt gebruikt door kinderen wanneer ze verstoppertje spelen. De naam van de applicatie verwijst op die manier naar het taboe rond seksualiteit in Guinee. De app beantwoordt een hele reeks vragen over seksualiteit die jongeren bezighouden, zoals “Wat kan ik doen om niet ongewenst zwanger te raken?”, “Wat zegt de Guineese wet over abortus?” en “Wat is een kindhuwelijk?” Er is ook informatie te vinden over ziektes zoals ebola of COVID-19. Jongeren kunnen er hun kennis testen met een quiz, uitwisselen met andere jongeren via het forum of de contactgegevens opzoeken van het dichtstbijzijnde gezondheidscentrum.
Het project wordt gefinancierd door de EU en België en samen met het Guinese ministerie voor volksgezondheid en het Duitse ontwikkelingsagentschap GIZ uitgevoerd. De applicatie en website wil dit jaar minstens 10.000 Guinese jongeren bereiken.